גדולי הפוסקים

רבי עקיבא איגר (1761–1837) – מגדולי הפוסקים בדור האחרונים, ראש ישיבה ומעמודי התווך של עולם ההלכה האשכנזי. שימש כרבה של פוזנא ונודע בגאונותו, ענוותנותו והשפעתו העצומה על לימוד התורה והפסיקה. חידושיו על הש"ס, הגהותיו לשולחן ערוך ותשובותיו ההלכתיות הפכו לנכסי צאן ברזל בלימוד הישיבתי.

הציור – שמן עשיר מאת האמן חיים בוכל, מתאר את רעק״א עטוף פרווה כבדה, מוקף בנוף עיירה מושלגת. מבטו שקט וחודר, ידיו אוחזות בספר פתוח. חלק מסדרת "מאורי הדורות" באצירת יצחק אלמקיאס – מיזם אמנותי הנושא את אורם של גדולי ישראל לדורנו.

קטגוריות: , ,
כל הזכויות שמורות ליצחק אלמקיאס. ציור: חיים בוכל.

תיאור

רבי עקיבא איגר (א' בחשוון ה'תקכ"ב – י"ג בתשרי ה'תקצ"ח, 1761–1837)

רבי עקיבא (גינז) איגר, מגדולי התורה בדורות האחרונים, פוסק עמוק, ראש ישיבה מחונן, ולמדן מזהיר – היה מן הדמויות הבולטות של עולם ההלכה והפסיקה באירופה של המאה ה-19. הוא שימש כרב העיירות מרקיש-פרידלנד ופוזנא, ותשובותיו ההלכתיות ופירושיו לגמרא ולשולחן ערוך הפכו לאבני יסוד בלימוד הישיבתי, עד ימינו. בישיבתו התחנכו רבים מטובי הרבנים, ובהם חתנו המפורסם – החת"ם סופר.

שיטתו הלמדנית, שהתאפיינה בבהירות נדירה, עומק מופלג ואחריות פסיקתית, קנתה לו את שמו כסמל ה"גאון", ודמותו הייתה לאבן שואבת לרבבות יהודים – תלמידי חכמים ובני העם כאחד. למרות גדלותו העצומה, נודע רבי עקיבא איגר בענוותו, במסירותו לקהילה ובזהירותו המופלגת בכל הנוגע להנהגה, צדקה, דאגה לחולים וניהול הציבור.

הציור שלפנינו – שמן על קנבס פרי מכחולו של האמן חיים בוכל – מתאר את רבי עקיבא איגר עטוי מעיל פרווה כבד, מוקף ברקע של שלג ועיירה יהודית באירופה המזרחית. עיניו הבוהקות אוחזות בספר פתוח – ספק חומש, ספק סידור – ומבע פניו שקט אך מהורהר. הקווים המדויקים והעיבוד העדין של הפרווה, הזקן והעור – משקפים את האצילות שבפשטות ואת התבונה שבלב הענווה. זוהי יצירה מתוך סדרת "מאורי הדורות" – מיזם אמנותי באצירת יצחק אלמקיאס, החושף בפני הדור הצעיר את עוצמת הדמויות הרוחניות שבנו את עולם התורה לדורות